Usein kysyttyä
Hulevedet
tyhja
Hulevedet
Hulevedet eivät kuulu Ylöjärven Vesi Oy:lle. Hulevesiasioista vastaa Ylöjärven Kaupunki.
Katso lisätietoa: Hulevedet – Ylöjärven kaupunki (ylojarvi.fi)
Hinnoittelu
tyhja
On tullut kyselyitä liittymismaksun suuruudesta. Mihin liittymismaksu perustuu?
Mihin laitoksen hinnoittelu perustuu?
Kiinteistö on tyhjillään, miksi tulee lasku?
Eräpäivän siirto ja maksusuunnitelmat
tyhja
Voiko laskun eräpäivää siirtää?
Laitoksen kanssa voi sopia laskun eräpäivän siirrosta ja pidemmälle aikavälille maksuunnitelman laatimisesta. Eräpäivää voimme siirtää seuraavan laskutuskauden loppuun asti. Maksusuunnitelma voidaan tehdä suurempien summien ollessa kyseessä enintään vuosi eräpäivästä.
Mikäli eräpäivän siirto tai maksusuunnitelma on tarpeen, tulee siitä olla yhteydessä laitoksen asiakaspalveluun 10 pv sisällä eräpäivästä.
Mikäli avoimesta laskusta on jo saapunut maksumuistutus ja haluaa tehdä siihen maksusuunnitelman, tulee asiakkaan olla yhteydessä Sveaan.
Eräpäivän siirrolla ja maksusuunnitelman laatimisella vältytään mahdollisilta muistutus- ja perintäkuluilta. Korko kertyy alkuperäisestä eräpäivästä maksupäivään ja se laskutetaan seuraavalla mahdollisella laskulla.
On sovittu uudesta eräpäivästä tai tehty maksusuunnitelma. Miksi perintätoimistolta tuli maksumuistutus?
Laskutus ja vuosikulutusarvio
tyhja
Mikä on arviolaskutus?
Miksi laskutetaan arviolla, vaikka on etämittari?
Mikäli kohteesta ei syystä tai toisesta saada lukemaa, kohdetta laskutetaan arviolla.
Mikä on vuosikulutusarvio?
Laskutusohjelma ottaa tämän perusteeksi seuraavalle vuodelle 2023 vuosikulutusarvioksi, jonka perusteella ohjelma muodostaa näistä arviolaskut.
Miten tasauslaskua luetaan?
Omistajanvaihto
tyhja
Mitä tehdään omistajanvaihtotilanteessa? Minne ilmoitan omistajanvaihdoksesta?
Omistajanvaihdon tai vuokralaisen muutoksen voi ilmoittaa sähköisesti omistajanvaihto-sivujemme kautta.
Palvelusihteerit 040 730 3022, valikko 1. Omistajanvaihdon voi myös ilmoittaa sähköpostitse etunimi.sukunimi@ylojarvi.fi.
Miksi kauppakirja pitää toimittaa?
Ylöjärven Vesi ei tee uusia sopimuksia omistajanvaihdon yhteydessä. Kiinteistön kauppakirjassa on erillinen maininta liittymäsopimusten siirrosta sopimusehtojemme 11§ mukaisesti, jonka perusteella kauppakirjan voidaan katsoa toimivan sopimuksena uuden omistajan ja laitoksen välillä.
Mikäli liittymien siirrosta ei ole mainintaa kauppakirjassa, tulee myyjän ja ostajan laatia muu asiakirja, jossa sopivat liittymien siirrosta ja toimittaa se vesilaitokselle. Silloin tämä asiakirja toimii laitoksen ja kiinteistön uuden omistajan välisenä sopimuksena. Kauppakirjan tai muun erillisen asiakirjan puuttuessa laitos voi periä uudelta omistajalta kiinteistön hallinnan siirtymishetken taksan mukaisen liittymismaksun.
Kauppakirjassa vaaditulta liittymäsopimusten siirtoehdoista voi lukea lisää Maanmittauslaitoksen sivulta.
Vesimittarit
tyhja
Miksi pitää ilmoittaa vesimittarinlukema, vaikka on etämittari?
Onko asiakkaan mahdollista nähdä itse etämittarin kulutushistoriaa tai saada vuotohälytyksiä esim. puhelimeen?
Epäily, että mittari on epäkunnossa. Mitä voi tehdä itse?
Testaa: kun vessaa ei ole hetkeen käytetty, laita vessapaperinpala istuinosan sisäseinämälle. Jos paperi kastuu heti märäksi, pytty todennäköisesti vuotaa.
Lämminvesivaraaja kannattaa myös tarkistaa, ettei se vuoda.
Mikäli havaitset pytyssä tai lämminvesivaraajassa vuodon, olethan yhteydessä yksityiseen putkimieheen.
Voit myös täyttää 10 litran ämpärin vedellä ja katsoa mittarista, mitä mittarissa näyttää kuluneen. Mikäli ero on huomattavasti suurempi tai ei mittausta ollenkaan, mittari on todennäköisesti rikki. Tässä tapauksessa, ota yhteyttä Ylöjärven Veteen.
Liittyminen
tyhja
Pitäisi tulla tekemään vesijohtoliitos, miten toimin?
Liittymismaksu on maksettu, miksi tuli lasku vesijohdon liitostyöstä?
Liittymismaksulla saa oikeuden tietyllä kerrosalalla liittyä laitoksen verkostoon. Vesijohdon liitostyö on erikseen laskutettavaa työtä, johon sisältyy kaksi käyntiä kiinteistöllä. Hinnastostamme voi lukea, mitä käynnit sisältävät. Mikäli käyntejä on useampi, niistä veloitetaan hinnaston mukaan.
Veden kovuus
tyhja
On ostettu uusi astianpesukone, mikä on veden kovuus?
Vesi luokitellaan yleisesti ottaen pehmeäksi. Arvo vaihtelee hieman alueittan. Asiasta tarkemmin ”Veden laatu” -osiossa.
Vedenjakelun keskeyttämisestä tiedottaminen
tyhja
Miksi vedenjakelun keskeyttämisestä ei ole tiedotettu?
Useimmiten vika ilmenee ennalta varoittamatta ja vian laajuutta ei heti voida arvioida. Mikäli vika-alue pystytään heti rajaamaan, lähetetään siitä tekstiviesti alueen asukkaille. Jos alue on pieni, pyritään siitä jakamaan myös asiakkaille tiedote. Isoille alueille on mahdoton parin asentajan voimin jakaa ilmoitusta, sillä useimmiten vika ilmenee ilta- tai yöaikaan.
Tekstiviesti lähetetään siihen numeroon, jonka asiakas on ilmoittanut laitokselle. Järjestelmäämme saa tallennettua valitettavasti vain yhden puhelinnumeron, johon viesti lähetetään, joten on asiakkaan vastuulla ilmoittaa laitokselle ajantasainen tieto.
Asunto-osakeyhtiöissä yms. tekstiviesti lähetetään yhdyshenkilölle (yleensä isännöitsijä), joka huolehtii tiedon välittämisestä eteenpäin.
Veden ja jäteveden laskutus Kurussa
tyhja
Miksi Kurussa tulee kaksi erillistä laskua?
Ruskeaa vettä
tyhja
Mitä tehdä kun hanasta tulee ruskeaa vettä?
Mikäli tämä ei auta, voi virka-aikana (ma-to: 7:00 – 15:30 ja pe 7:00-13:45) soittaa 040 730 3022 (seuraa valikon ohjeita) ja virka-ajan jälkeen päivystysnumeroon 050 369 5709.
Värimuutokset johtuvat useimmiten siitä, kun hetkellisesti tulee huippuvedenkulutusta verkostossa, joka paineella saa sakkaumia putkistossa liikkeelle.
Varsinkin kesäaikaan pihauima-altaiden täyttö voi olla yksi tällainen tekijä.
Mitä tarkoittaa, kun vedenjakelun keskeytys -ilmoituksen lopussa lukee, että uudelleenkytkennän jälkeen vedessä saattaa esiintyä värimuutoksia ja verkostossa paineenvaihteluita?
Yleisimmin sakka on vain mangaania (rautaa) eikä ole terveydelle vaarallista.